EUROPEAN SPACE EDUCATION RESOURCE OFFICE

A collaboration between ESA & national partners

Vzdělávací kancelář Evropské vesmírné agentury

Mise X

Vzdělávací kancelář Evropské vesmírné agentury (ESERO) hledá školní třídy na prvním stupni ZŠ, které se chtějí zapojit do celosvětového vzdělávacího a výcvikového programu Mise-X 2017 – Trénuj jako astronaut. Mise-X se i letos koná pod záštitou Evropské a Americké vesmírné agentury (ESA a NASA) a provádí děti zábavnou formou výcvikem astronauta. Cílem celé mise je vést žáky k aktivnímu životnímu stylu, zdravé výživě a pohybu.

Věděli jste, že průměrná vzdálenost Měsíce od Země je více než 380 tisíc kilometrů? A že by tedy zabralo celých 478 miliónů kroků a průměrnou rychlostí trvalo okolo 9 let dostat se ze Země až na Měsíc? Cílem dětí z více než 30 zemí světa je spolu s maskotem Mise-X – astronautem Charliem zdolat tuto cestu do konce dubna 2017.

 

Trénink mladých astronautů na základní škole v Zadní Třebani

Co je potřeba k zapojení do programu? 

  • Třída = posádka žáků na prvním stupni ZŠ (po domluvě lze tento věk i upravit)
  • Tělocvična a případně školní laboratoř
  • Možnost strávit tréninkem 10–15 hodin během 8 týdnů Mise-X, i méně
  • Podávat krátké zprávy o splněných cvičeních

Každý splněný úkol, který Vaše posádka splní, je jedním krůčkem v Charlieho cestě na Měsíc. Připojte se a pomožte Charliemu na Měsíc. 

 

Jak se přihlásit?

Přihlášky zasílejte přímo do vzdělávací kanceláře ESERO Lukáši Holmanovi, či vyplněním tohoto formuláře. Přihláška by měla obsahovat název týmu, jméno velitele posádky a případně znak týmu. Vzdělávací kancelář Vám poskytne všechny potřebné pracovní listy k jednotlivým aktivitám, ve kterých jsou podrobně popsány tréninky a jejich vztah ke skutečnému výcviku astronautů. Více informací najdete na stránkách mise, facebookové stránky anglická či česká verze. Pokud ani zde nenaleznete hledané informace, prosím, napište nám!

 

Termín Mise-X

18. 1. –28. 4. 2017

 

Stručný popis jednotlivých tréninků:

SPORTOVNÍ DISCIPLÍNY V TĚLOCVIČNĚ

Síla posádky - trénink síly (dřepy a kliky)

Když zvedáte jakoukoliv věc z podlahy, vstáváte z postele, nebo se ohýbáte pod lavici, používáte svaly horní i dolní části těla. Takové aktivity vám pomáhají udržet silné svaly a kosti. V tomto tréninku budete dělat kliky a dřepy pro rozvoj a posílení kostí a svalů horní a dolní části svého těla.

 

Měsíční chůze – trénink koordinace (chůze po čtyřech, „medvědí“ a „krabí“ chůze)

Vyzkoušíte si „medvědí“ a „krabí“ chůzi, zlepšíte svou svalovou sílu i koordinaci horní a dolní části svého těla.

 

Vyskoč na Měsíc – trénink fyzické vytrvalosti (skákání přes švihadlo)

Cvičení se švihadlem zlepšuje práci srdce a krevního oběhu, a zvyšuje tělesnou vytrvalost. Kosti se posilují, i když cvičíte jen s využitím své vlastní váhy – především při běhu a skákání. Postupně se posiluje srdce a svaly, a vy vydržíte pracovat, cvičit a běhat déle, aniž byste se cítili unaveni.

 

Pevné tělo astronauta – trénink břišních svalů (sklapovačky a kliky)

Cviky velitele Cruncha (Kapitánův zdvih) a pilota Planka (Pilotovo prkno) zpevňují břišní a zádové svaly. Ty pracují při většině fyzických aktivit společně – při sedání, vstávání, lehání, zvedání předmětů, ale i v okamžicích, když je tělo téměř v klidu. Velmi je potřebujeme při nošení těžkých břemen – třeba školních tašek.

 

Kontroluj svojí misi! – trénink rovnováhy (chytání míčků na jedné noze)

K trénování rovnováhy a prostorové orientace budete házet a chytat míček ve stoji na jedné noze. Dobrá rovnováha a prostorová orientace je důležitá při běžné chůzi, při tanci, potápění, atletice, skateboardingu, bowlingu, lyžování, při jízdě na kole nebo skákání na trampolíně.

 

Pohybový astro-kurz – trénink hbitosti (překážkový běh s kužely)

Mnoho každodenních aktivit vyžaduje tělesnou hbitost. Své pohybové schopnosti budete trénovat běháním mezi kužely.

 

Výstup na marsovskou horu – trénink rovnováhy a koordinace (aktivity na tělocvičném žebříku)

Mnoho denních aktivit včetně obyčejné chůze po schodišti vyžaduje dobrou koordinaci pohybů a rovnováhu. Během tohoto tréninku budete lézt a šplhat po tělocvičném žebříku (žebřinách) s cílem zlepšit svůj smysl pro rovnováhu a koordinaci pohybů.

 

Souboj s gravitací – trénink prsních a zádových svalů (dřepy a skoky s míči, házení míčů)

Zatímco hmota je všude ve vesmíru, na Zemi nebo na Měsíci, Marsu či Slunci stejná, hmotnost se bude měnit v závislosti na tom, kde se s míčem pohybujeme. Budete cvičit s míčky různých velikostí a hmotnosti, a tím simulovat gravitační podmínky ve vesmíru a na různých planetách.

 

Kosmický rokenrol – trénink rovnováhy a koordinace pohybů (kotrmelce, salta, protahovací cviky)

Budete napodobovat astronauty, kteří jsou vzhůru nohama, a provádí akrobatické cviky. Kotrmelce zlepší koordinaci pohybů vašeho těla, jeho pružnost a rovnováhu. Posílíte tím zádové a břišní svaly a svaly na nohou.

 

 

SPORTOVNÍ DISCIPLÍNY VENKU

Cesta na základnu – trénink vytrvalosti (chůze až na 1600 metrů)

Pokud chodíte po obchodním centru, procházíte muzeum nebo les, či jen chodíte z domova do školy a zpět, pomáháte udržovat své svaly, srdce a plíce v dobré kondici. Trénink vytrvalosti lze realizovat pouze v případě vhodných meteorologických podmínek, možno také nahradit například bruslením.

 

Kosmický cyklista – trénink svalů nohou (jízda na kole – 3 km)

Jízda na kole přispívá k posílení srdce, cév a plic, zvyšuje vytrvalost, pocvičuje svaly na nohou a zlepšuje rovnováhu a koordinaci pohybů. Při cyklistice poznáte nová místa v okolí svého bydliště a ušetříte životní prostředí, protože nebudete spalovat žádný benzín. Jedná se o mimoškolní aktivitu. Venkovní jízdu je možné nahradit například rotopedem.

 

 

DISCIPLÍNY VE TŘÍDĚ

Rychlostí světla – trénink reakcí (reakce oko-ruka, chytání pravítka)

V případě nečekaných událostí je potřeba umět rychle zareagovat. Zkrácení reakční doby „oko-ruka“ se dá natrénovat častým cvičením a zvýšenou soustředěností. Budete měřit čas vaší reakce při chytání pravítka, procvičovat koncentraci a zlepšovat svojí reakční dobu.

 

Stavba základny – trénink obratnosti (skládání puzzle se ztíženou manipulací)

Budete rychle a správně skládat puzzle, abyste si procvičili obratnost a koordinaci pohybů. Stejně jako astronauti budete mít na rukou rukavice. Zručnost a správná koordinace pohybů rukou, je důležitá při práci ve volném kosmickém prostoru.

 

 

VĚDNÍ DISCIPLÍNY

Objevuj a poznávej (aerobní cvičení, měření tepové frekvence před zátěží a po zátěži)

Cvičení je důležité pro udržení zdravého kardiovaskulárního systému, pevných kostí a silných svalů. Existují dva typy cvičení – aerobní a anaerobní. Aerobní a anaerobní cvičení se vzájemně kombinují, obě jsou velmi důležitá pro lidské tělo.

 

Energie pro astronauty (pyramida zdravé výživy, zjišťování nutričních hodnot potravin, energetická a kalorická spotřeba, návrh jídelníčku)

Astronauti potřebují vyváženou stravu, která splňuje energetické a zdravotní požadavky pro pobyt ve vesmíru. Odborníci na stravování v kosmických agenturách studují výživové potřeby astronautů a podle toho jim sestavují jídelníček.

 

Nepřítel tuk (nutriční vyvážení jídla, „viditelný“ a „neviditelný“ tuk v jídle)

Vyvážená strava obsahuje dostatečné množství vlákniny a živin (sacharidů, tuků, bílkovin, vitamínů a minerálů). Tuk je větším množství nevhodný. Sledujte informace o tucích na obalech potravin a vytvořte seznam těch vhodných a nevhodných. Jídlo by také mělo poskytnout odpovídající množství energie a dostatečné množství vody.

 

Životodárná voda (hydratace a dehydratace organizmu)

Které potraviny a nápoje zajišťují dobrou hydrataci organizmu, které naopak způsobují dehydrataci? Kolik tekutin by měl člověk vypít? Dehydratace neboli nedostatek vody v lidském organizmu může představovat problém u dospělých i dětí. Vzhledem k tomu, že naše těla jsou tvořena z 50 až 70 % vodou, je nezbytné pít dostatečné množství tekutin, aby naše tělo bylo v optimálním stavu.

Autor Lukáš Holman SCIENCE IN - Koordinátor

Zobrazit profil autora