EUROPEAN SPACE EDUCATION RESOURCE OFFICE

A collaboration between ESA & national partners

Vzdělávací kancelář Evropské vesmírné agentury

Otázky pro Paola Nespoli

  • Jaká je Vaše denní rutina na mezinárodní stanici? Jaký byl v poslední době učiněn největší objev na ISS? Co na Váš pobyt na stanici říká rodina? (Petra Prokopová Machalová, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jaké byly vaše pocity po návratu z kosmu na Zemi? Nevolnost? Úleva? Únava? Štěstí? (Martin Gembec, ZŠ Jablonec n. Nisou – Rýnovice)
  • Vzhledem k Vašim zkušenostem v pobytu na ISS, doporučil byste pro novou stanici na lunární dráze aplikaci odstředivých modulů (segmentů), které by imitovaly gravitaci? (Jan Myška, Česká Astronomická společnost)
  • As a math teacher, I would like to ask you if you liked maths during your high school studies. And now, during your mission in space, is maths useful for you in some way? (Jan Preclík, Jiráskovo gymnázium Náchod)
  • Na ISS každý den zažijete 16 východů a západů slunce. Jak je při dlouhodobém pobytu na vesmírné stanici ovlivněna vaše schopnost vnímat čas? Jak moc jsou vaše biologické hodiny narušeny a vzhledem k jaké časové zóně se snažíte svůj biologický rytmus udržovat? (Michal Málek, Fakulta strojní, ČVUT)
  • Má otázka se týká probíhajícího experimentu Plasma Kristall-4 - Jak moc se interakce mezi ionizovanými částicemi v mikrogravitaci liší od interakcí pozorovatelných zde na Zemi? Jaké jsou další významné vlivy, které jsou specifické pro prostředí na Mezinárodní Vesmírné Stanici? (Michal Málek, Fakulta strojní, ČVUT)
  • Jak řešíte případné spory mezi členy posádky, ponorková nemoc? Máte jiné sny než na Zemi? Jak vnímáte zvýšené riziko smrti? (Ondřej Kukla, Gymnázium GEVO)
  • Jak vidíte svůj úděl v rámci lidstva? Jakou hrajete roli v pokroku naší rasy? Jak vidíte svou podobnost s dávnými objeviteli? (Tomáš Smrčka, Gymnázium GEVO)
  • Jak vidíte budoucnost BEAM? (nafukovacích modulů obecně)(Matěj Bíža, Gymnázium GEVO)
  • What was your most interesting discovery? (Šimon Prudil, Jiráskovo gymnázium Náchod)
  • Máte dostatečně sterilní prostředí, abyste si nemusel čistit zuby? (Matouš Hofmeister, Gymnázium J. B. Beroun)
  • Jak pobyt ve vesmíru působí na psychiku? (Věra Šimonová, Gymnázium J. B. Beroun)
  • Nemáte někdy pocit klaustrofobie a nechcete se vrátit zpět na Zemi? (Teodor Machart,Vít Žebra, Gymnázium J. B. Beroun)
  • Jak řešíte vzájemné spory mezi ostatními kosmonauty? (Teodor Machart, Vít Žebra, Gymnázium J. B. Beroun)
  • Jaký má dopad na psychické zdraví posádky, když se něco na palubě rozbije? (Katka Hartigová, Gymnázium J. B. Beroun)
  • What was the most dangerous situation you have got into in space so far? (Vojtěch Mervart, Jiráskovo gymnázium Náchod)
  • Jaké to bylo být bez rodiny? (Anna Rejdová, Gymnázium Matyáše Lercha)
  • Je život ve vesmíru lepší než život na Zemi? (Eliška Šiková, Gymnázium Matyáše Lercha)
  • Jak na stanici trávíte volný čas? (Prokop Řehák, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Je na stanici zima? Jak dlouho se letí na stanici ISS? Co děláte, když máte žízeň - jak se napijete? Kolik lidí s Vámi obývá stanici? (Majda Krejčí, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jak jste se cítil při odletu ze Země? Proč družice nespadnou zpět na zem? Jak chutná speciální strava? Chtěl jste být astronautem od dětství? (Dan Králík, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jaký je Váš nejkrásnější zážitek z vesmíru? Co jste musel udělat pro to, abyste se dostal do vesmíru? Co se Vám vyloženě nelíbí na pobytu ve vesmírné stanici? (Anna Sládková, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jaké máte pocity na ISS, když jste daleko od rodiny? Co chcete ještě víc v životě dokázat? Co všechno jste musel udělat pro svůj sen - dostat se do vesmíru? (Patricie Staňková, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Co ve vesmíru jíte? Je to divný pocit lítat? Opravdu se cítíte lehčí? (Jakub Šindelář, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jsou kosmonauti vyškoleni k provádění první pomoci, vyvrtání zubů či drobných chirurgických zákroků? Jak se řeší případný zdravotní problém? Jaké je to vidět z vesmíru zeměkouli? Co vyžaduje vesmírná komise při výběru na misi? Jak se může kosmonaut vypořádat s nebezpečným přetížením? Jak působí na člověka pobyt ve vesmíru po psychické stránce? (Jan Dolejš, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jak se ve vesmíru (na stanici) chodí na záchod? Co jíte a jak vám to chutná? Bojíte se, když na stanici něco opravujete z venku? (Vojta Mužík, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Je pravda, že někteří astronauti viděli UFO? Co si o tom myslíte? (Daniel Kuriščák, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jak na stanici spíte? (Jaká byla nejhorší část letu? Kolik volného času máte? (Jonáš Matějka, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Jak se člověk může stát astronautem? Jaké je vaše oblíbené jídlo pro astronauty? Jak dlouho trvá si obléknout skafandr? Vycházíte ven z vesmírné stanice? Jak se spí ve stavu beztíže? Jak moc nebezpečné je se pohybovat mimo vesmírnou stanici? (Filip Pajer, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Kde přesně se nacházíte - jak daleko jste od Země? Jak dlouho jste a budete na oběžné dráze? Co je Váš nejhezčí zážitek? Co je Vaším úkolem? Co vidíte jinak než my na Zemi - myšleno vesmír? (Šárka Vykusová, ZŠ Táborská, Praha 4)
  • Co říkala Vaše rodina, že chcete letět do vesmíru? Kdybyste se mohl zeptat na cokoli o neznámém vesmíru a bylo Vám odpovězeno, na co byste se zeptal? Co jste si vzal s sebou za osobní věc na vesmírnou stanici? Zdál se Vám někdy na stanici ISS sen o mimozemšťanech? (Ellen Magdić, ZŠ Táborská, Praha 4)